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Institut für Systemdynamik und Regelungstechnik: Dr.-Ing. Tilman Bünte

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Dr.-Ing. Tilman Bünte

Deutsches Zentrum für Luft- und Raumfahrt (DLR)
Institut für Systemdynamik und Regelungstechnik
Fahrzeug-Systemdynamik
Oberpfaffenhofen
Münchener Str. 20
82234 Weßling

Telefon: +49 8153 28-1627
E-Mail: Dr.-Ing. Tilman Bünte

Research Interests and Projects:

Publications

Patents

Lectures

PGP public keys:

Publications:

(see also DLR elib)

A. Schaub, T. Bünte, and D. Burschka. Direct Homography Control for Highly Maneuverable Vehicles. Accepted for: 18th International Conference on System Theory, Control and Computing. Sinaia, Romania, 17.-19. October 2014.

C. Satzger, R. Pinto de Castro, and T. Bünte. A Model Predictive Control Allocation Approach to Hybrid Braking of Electric Vehicles.IEEE Intelligent Vehicles Symposium (IV), Seiten 286-292. IEEE Intelligent Vehicles Symposium, 8.6.-11.6.2014, Dearborn, Michigan, USA. ISBN 978-1-4799-3638-0.

T. Bünte, S. Kaspar, S. Hohmann, and J. Brembeck . Inverse Model based Torque Vectoring Control For a Rear Wheel Driven Battery Electric Vehicle. 19th IFAC World Congress 2014, Cape Town, South Africa, Aug. 24-29, 2014

S. Kaspar, J. Ludwig, T. Bünte and S. Hohmann. Robust Torque Vectoring Control. 19th IFAC World Congress 2014, Cape Town, South Africa, Aug. 24-29, 2014

T. Bünte, L. Ho, C. Satzger, and J. Brembeck. Zentrale Fahrdynamikregelung der robotischen Forschungsplattform ROboMObil. ATZ-Elektronik, Seiten 72-79. Springer Vieweg. ISSN 1862-1791.

T. Bünte, L. Ho, C. Satzger, and J. Brembeck. Central Vehicle Dynamics Control of the Robotic Research Platform ROboMObil. ATZelektronik worldwide. Springer Automotive Media. ISSN 2192-9092

S. Kaspar, R. Stroph, T. Bünte und S. Hohmann. Fahrdynamikoptimierung mittels Torque Vectoring bei einem bauraumoptimiertenElektrofahrzeug. Automobiltechnische Zeitschrift: ATZ, 116 (2), Seiten 72-78. Springer Vieweg, 2014., DOI: 10.1007/s35148-014-0050-x. ISSN 0001-2785.

A. Heckmann, B. Kurzeck, T. Bünte, and S. Loose. Considerations on Active Control of Crosswind Stability of Railway Vehicles.Vehicle System Dynamics, 52 (6), Seiten 759-775. Taylor & Francis. DOI: 10.1080/00423114.2014.901539. ISSN 0042-3114.

A. Heckmann, B. Kurzeck, T. Bünte, and S. Loose. Considerations on Active Control of Crosswind Stability of Railway Vehicles. 23rd International Symposium on Dynamics of Vehicles on Roads and Tracks (IAVSD) 2013, Qingdao, China, Aug. 19 - 23, 2013.

R. Krenn, J. Köppern, T. Bünte, J. Brembeck, A. Gibbesch, and J. Bals. Modellbasierte Regelungsansätze für überaktuierte planetare Rover und robotische Elektromobile.at - Automatisierungstechnik, 61 (3), pp. 183-194.Oldenbourg Wissenschaftsverlag, 2013.

M. Kamin, J. Brembeck, and T. Bünte. Elektromobilität: Forschungsprojekt FAIR verlegt Antrieb ins Rad. DLR Press Release, April 11, 2013,

M. Reiner, T. Bünte, A. Heckmann, and A. Varga. Application of Residual Generators to Detect Material Failure of a GFRP Transversal Leaf Spring. IASTED International Conference Intelligent Systems and Control (ISC 2011), Cambridge, United Kingdom, July 11 - 13, 2011. Download full paper here,

T. Bünte, J. Brembeck, and L. Ho. Human Machine Interface Concept for Interactive Motion Control of a Highly Maneuverable Robotic Vehicle. IEEE Intelligent Vehicles Symposium 2011, Baden Baden, June 2011. Download full paper here,

T. Bünte. Recording of Model Frequency Responses and Describing Functions in Modelica. 8th International Modelica Conference, Dresden, March 2011. Download full paper here,

T. Bünte and E. Chrisofakis. A Driver Model for Virtual Drivetrain Endurance Testing. 8th International Modelica Conference, Dresden, March 2011. Download full paper here,

D. Schlabe, T. Knostmann, and T. Bünte. A Scade Suite to Modelica Interface. 8th International Modelica Conference, Dresden, March 2011. Download full paper here,

M. Otter, M. Baur, T. Bünte, A. Heckmann, A. Pfeiffer, B. Thiele, J. Tobolar, H. Dittus, D. Hülsenbusch, and J. Ungethüm. Schlussbericht des DLR zum BMBF Projekt: EUROSYSLIB-D: Europäische Führerschaft in der Systemmodellierung und-simulation durch innovative Modelica-Bibliotheken. DLR-Interner Bericht. DLR IB 971-2011/01, 57 S.

J. Tobolár, F. Herrmann, and T. Bünte Object-oriented modelling and control of vehicles with omni-directional wheels. Tagung "Computational Mechanics 2009", Hrad Nectiny, Tschechische Republik, 2009. Download full paper here

J. Tobolár, M. Otter, and T. Bünte Modelling of Vehicle Powertrains with the Modelica PowerTrain Library. Tagung "Dynamisches Gesamtsystemverhalten von Fahrzeugantrieben", Haus der Technik Essen, Augsburg, 2007. Download full paper here

J. Andreasson, C. Knobel, and T. Bünte On Road Vehicle Motion Control - striving towards synergy. 8th International Symposium on Advanced Vehicle Control (AVEC 2006), 2006. Download full paper here

C. Knobel, A. Pruckner, and T. Bünte Optimized Force Allocation - A General Approach to Control and to Investigate the Motion of Over-Actuated Vehicles.4th IFAC-Symposium on Mechatronic Systems, 2006. Download full paper here

T. Bünte and J. Andreasson. Integrierte Fahrwerkregelung mit minimierter Kraftschlussausnutzung auf der Basis dynamischer Inversion. Steuerung und Regelung von Fahrzeugen und Motoren (Autoreg 2006), Wiesloch 2006. Download full paper here

J. Andreasson and T. Bünte. Global Chassis Control Based on Inverse Vehicle Dynamics Models. 19th IAVSD Symposium, Milan, Italy, 2005. Supplement to Vehicle System Dynamics, Volume 44, 2006. Download full paper here

N. Bajcinca and T. Bünte. A Novel Control Structure for Dynamic Inversion and Tracking Tasks. 16th IFAC World Congress, Prague, July, 2005. Download full paper here

T. Bünte, A. Sahin, and N. Bajcinca. Inversion of Vehicle Steering Dynamics with Modelica/Dymola. 4th International Modelica Conference, Hamburg, March 2005. Download full paper here,

T. Bünte, C. Schweiger, D. Odenthal and G. Baumgarten. Modellierung, Regelung, Simulation und Bewertung der Fahrdynamik. Erster Verkehrstechnischer Tag. DLR Braunschweig. 25. November 2004. Download Abstract here, Download full paper here

Aeroelastische Stabilität im erweiterten transsonischen Flugbereich (Aerostabil), Forschungsbericht 16.2.2004, BMBF-Abschlussbericht FKZ: 01SF9929

B. Güvenc, T. Bünte, D. Odenthal and L. Güvenc. Robust two degree of freedom vehicle steering controller design. IEEE Trans. on Control Systems Technology, 12, no. 4, pp. 627-636, 2004.Download full paper from IEEE website here

J. Ackermann, W. Walter, and T. Bünte. Automatic steering using robust unilateral decoupling.International Conference on Advances in Vehicle Control and Safety Genoa, Italy, October 2004. Download PDF document

T. Bünte. Mechatronic Carlab - A System Development Environment with Real and Virtual Mechatronic Vehicle Components,Automotive Technology in Bavaria,fb-werbeservice, 2004. Download PDF document

T. Bünte. Mechatronic Carlab - Eine System-Entwicklungsumgebung mit realen und virtuellen mechatronischen Fahrzeug-Komponenten, Automobiltechnologie in Bayern, fb-werbeservice, 2004. Download PDF document

T. Bünte. Mechatronic Carlab - Eine System-Entwicklungsumgebung mit realen und virtuellen mechatronischen Fahrzeug-Komponenten DLR-Nachrichten 106 (Sonderheft Verkehr) January 2004. Download PDF document

S. Heller and T. Bünte. Modelica vehicle dynamics library: Implementation of driving maneuvers and a controller for active car steering. 3rd International Modelica Conference, Linköping, Sweden , November 2003. Download PDF document

D. Odenthal, T. Bünte, H.-D. Heitzer and C. Eicker. Übertragung des Lenkgefühls einer Servo-Lenkung auf Steer-by-Wire. Automatisierungstechnik. , 51:329-337, July 2003. Download PDF document

J. Ackermann, P. Blue, T. Bünte, L. Güvenc, D. Kaesbauer, M. Kordt, M. Muhler, and D. Odenthal. Robust Control: The Parameter Space Approach. Springer, London, 2002.

T. Bünte, D. Odenthal, B. Aksun Güvenc, and L. Güvenc. Robust vehicle steering control design based on the disturbance observer. Annual Reviews in Control 26:139-149, 2002. Download PDF document

D. Odenthal, T. Bünte, H.-D. Heitzer, and C. Eicker. How to make steer-by-wire feel like power steering. In 15th IFAC World Congress on Automatic Control, Barcelona, 2002.

D. Odenthal, T. Bünte, H.-D. Heitzer, and C. Eicker. Übertragung des Lenkgefühls einer Servo-Lenkung auf Steer-by-Wire. In Fachtagung, Steuerung und Regelung von Fahrzeugen und Motoren - AUTOREG 2002, Mannheim, Apr. 2002. VDI-Berichte 1672.

N. Bajcinca, L. Bose, T. Bünte, D. Odenthal, N. Sporer, and A. Albu-Schäffer. A Driving Simulator for Steer-by-Wire Control Design International Automotive Conference, Stuttgart, 4.-5. June 2002.

B. Aksun-Güvenc, T. Bünte, D. Odenthal, and L. Güvenc. Robust two degree of freedom vehicle steering controller design. In American Control Conference, Arlington, VA, USA, June 2001.

B. Aksun-Güvenc, L. Güvenc, D. Odenthal, and T. Bünte. Robust two degree of freedom vehicle steering control satisfying mixed sensitivity constraint. In European Control Conference, Porto, Portugal, Sept. 2001.

T. Bünte. Die Anwendung des Parameterraumverfahrens auf Ortskurvenkriterien. Automatisierungstechnik, 49:547-556, December 2001. Download PDF document

T. Bünte, D. Odenthal, B. Aksun-Güvenc, and L. Güvenc. Robust vehicle steering control design based on the disturbance observer. In 3rd IFAC Workshop on Advances in Automotive Control, pages 107-116, Karlsruhe, 2001.

T. Bünte. Mapping of Nyquist/Popov Theta-stability margins into parameter space. In 3rd IFAC Symposium on Robust Control Design, Prague, Czech Republic, 2000.

J. Ackermann and T. Bünte. Robust prevention of limit cycles for robustly decoupled car steering dynamics. Kybernetika, 35(1):105-116, 1999. Download PDF document

J. Ackermann, D. Odenthal, and T. Bünte. Advantages of active steering for vehicle dynamics control. In 32nd International Symposium on Automotive Technology and Automation, pages 263-270, Vienna, 1999. Download PDF document This article has received the "Award for the best paper in the Track of Automotive Mechatronics Design and Engineering".

N. Aneke, J. Ackermann, T. Bünte, and H. Nijmeijer. Application of nonlinear disturbance decoupling to active car steering. In European Control Conference, Karlsruhe, Germany, 1999. Download PDF document

J. Guldner, W. Sienel, H.-S. Tan, J. Ackermann, S. Patwardhan, and T. Bünte. Robust automatic steering control for look-down reference systems with front and rear sensors. IEEE Trans. on Control Systems Technology, 7, no. 1:2-11, 1999. Download PDF document

D. Odenthal, T. Bünte, and J. Ackermann. Nonlinear steering and braking control for vehicle rollover avoidance. In European Control Conference, Karlsruhe, Germany, 1999. Download PDF document

J. Ackermann and T. Bünte. Handling improvement of robust car steering. In International Conference on Advances in Vehicle Control and Safety, pages 112-117, Amiens, France, July 1998. Download PDF document

T. Bünte. Beiträge zur robusten Lenkregelung von Personenkraftwagen. PhD thesis, RWTH Aachen, 1998. VDI Fortschritt-Bericht, Reihe 12, Nr. 366, VDI-Verlag, Düsseldorf, 1998. Download PDF document

J. Ackermann and T. Bünte. Actuator rate limits in robust car steering control. In 36th IEEE Conf. Decision and Control, San Diego, USA, Dec. 1997. Download PDF document

J. Ackermann and T. Bünte. Automatic car steering control bridges over the driver reaction time. Kybernetika, 33(1):61-74, 1997. Download PDF document

J. Ackermann and T. Bünte. Robust prevention of limit cycles for robustly decoupled car steering dynamics. In 5th IEEE Mediterranean Conference on Control and Systems, Paphos, Cyprus, July 1997. Download PDF document

J. Ackermann and T. Bünte. Yaw disturbance attenuation by robust decoupling of car steering. Control Engineering Practice, 5(8):1131-1136, 1997. Download PDF document

J. Guldner, W. Sienel, J. Ackermann, Satyajit Patwardhan, Han-Shue Tan, and T. Bünte. Robust control design for automatic steering based on feedback of front and tail lateral displacement. In 4th European Control Conference, Brussels, Belgium, 1997. Download PDF document

J. Guldner, W. Sienel, Han-Shue Tan, J. Ackermann, Satyajit Patwardhan, and T. Bünte. Robust automatic steering control for look-down reference systems with front and rear sensors. Technical Report UCB-ITS-PWP-97-24, California PATH, University of California, Sept. 1997.

W. Sienel, J. Ackermann, and T. Bünte. Design and analysis of robust control systems in PARADISE. In IFAC Symposium on Robust Control Design, Budapest, Hungary, 1997. Download PDF document

W. Sienel and T. Bünte. Design of gain scheduling controllers in parameter space. In 4th European Control Conference, Brussels, Belgium, 1997. Download PDF document

W. Sienel and T. Bünte. PARADISE - ein Werkzeug für den robusten Reglerentwurf. In Fachtagung "Moderne Methoden des Regelungs- und Steuerungsentwurfes'', Otto-von-Guericke-Universität Magdeburg, 1997. Download PDF document

J. Ackermann and T. Bünte. Handling improvement for robustly decoupled car steering dynamics. In 4th IEEE Mediterranean Symposium on New Directions in Control & Automation, Chania, Crete, Greece, 1996. Download PDF document

J. Ackermann, T. Bünte, H. Jeebe, K. Naab, and W. Sienel. Fahrsicherheit durch robuste Lenkregelung. Automatisierungstechnik, pages 219-225, May 1996. Download PDF document

J. Ackermann, T. Bünte, W. Sienel, H. Jeebe, and K. Naab. Driving safety by robust steering control. In Int. Symposium on Advanced Vehicle Control, Aachen, Germany, June 1996. Download PDF document

W. Sienel, J. Ackermann, D. Kaesbauer, and T. Bünte. Robust control goes PARADISE. In EURACO Workshop on Control of Nonlinear System: Theory and Applications, pages 129-138, Algarve, Portugal, 1996. Download PDF document

W. Sienel and T. Bünte. PARADISE - Eine Matlab-Toolbox für Entwurf und Analyse robuster Regelungen. Automatisierungstechnik, pages 503-512, November 1996. Download PDF document

W. Sienel, T. Bünte, and J. Ackermann. PARADISE - A Matlab-based robust control toolbox. In IEEE Symposium on Computer-Aided Control System Design, pages 380-385, Dearborn, MI, 1996. Download PDF document

J. Ackermann and T. Bünte. Automatic car steering control bridges over the driver reaction time. In 3rd IEEE Mediterranean Symposium on New Directions in Control and Automation, pages 293-300, Limassol, Cyprus, 1995. Download PDF document

J. Guldner, V. I. Utkin, J. Ackermann, and T. Bünte. Sliding mode control for active steering of cars. In Preprints IFAC Workshop on Advances in Automotive control, pages 57-62, Ascona, Schweiz, 1995.

P. Krauss, K. Daß, and T. Bünte. Prädiktiver Regler mit Kalman-Filter zur Zustandsschätzung. Automatisierungstechnik, 12:533-539, 1994.


Patents:

T. Bünte. Mensch-Maschine-Schnittstelle für ein Fahrzeug Deutsches Patentamt DE 10 2010 022 171 B4 Priority May 20, 2010, granted Nov. 21, 2013

N. Bajcinca and T. Bünte.Verfahren und Vorrichtung zur Steuerung oder Regelung von Prozessgrößen sowie zur näherungsweisen Inversion dynamischer Systeme Deutsches Patentamt DE 10 2005 004 632 B3 Priority Feb. 01, 2005, granted May 04, 2006

L. Güvenc, T. Bünte, B. Aksun Güvenc, and D. Odenthal. Regelung des dynamischen Verhaltens eines Fahrzeugs um eine definierte Achse (Control of the dynamic behavior of a vehicle around a defined axis). Europäisches Patentamt EP 1 215 103 B1. Priority Dec. 13, 2000 (DE 10061966), granted Feb. 09, 2005

D. Odenthal and T. Bünte. Verfahren zur Reduktion der Kippgefahr von Straßenfahrzeugen. Europäisches Patentamt EP 1 046 571 B1. Prioritätsdatum 23.04.1999 (DE 19918597), erteilt 31.08.2005

J. Ackermann, T. Bünte, J. Dietrich, B. Gombert, and B. Willberg. Aktuator zum Erzeugen eines zusätzlichen Lenkwinkels für Strassenfahrzeuge. Europäisches Patentamt EP 0 916 568 B1 Prioritätsdatum 17.11.1997 (DE 19750585), erteilt 11.07.2001.


Lectures:

Bünte, T.: Mechatronic Carlab - Eine System-Entwicklungsumgebung mit realen und virtuellen mechatronischen Fahrzeug-Komponenten. DLR Oberpfaffenhofen, Tag der offenen Tür 2004.

Bünte, T.: Das Parameterraumverfahren für Robuste Regelung - Methode, Werkzeuge und Anwendung auf Fahrdynamikregelung.Beiträge zur Regelungstechnik. Institut für Regelungstechnik, RWTH Aachen, 07. Mai 2003

Bünte, T., Odenthal, D., Blue, P.: Mapping of Frequency Domain Specifications into Parameter Space. Wright-Patterson Air Force Base, Dayton Ohio, 29.6.2001

Bünte, T., Odenthal, D., Bajcinca, N., Ackermann, J.: Robuste Fahrdynamikregelung mit mechatronischer Zusatzlenkung. Tagung Fahrwerktechnik. Haus der Technik, Essen, München, 6.6.2000,

Bünte, T.: Robuste Fahrdynamikregelung zur Gierstabilisierung und Kippvermeidung mittels aktiver Lenkung. Tagung Pkw-Lenksysteme im Jahr 2000. Haus der Technik, Essen, 28.3.2000

Bünte, T.: Robuste Lenkregelung von Pkw. Tagung Fahrwerk-Tech '99. TÜV-Akademie, München, 14.3.1999

Bünte, T.: Grenzzyklen in Systemen mit unsicheren Parametern. 32. Regelungstechnisches Kolloquium, Boppard, 26.2.1998 

Carl-Cranz-Kurse, Oberpfaffenhofen:

Ackermann, J., Bünte, T., Kaesbauer, D., Muhler, M., Odenthal, D.: Robuste Regelung: Theorie, Software-Werkzeug, Anwendung auf Autolenkung und Flugregelung. 23.-27.9.2002

Ackermann, J., Bünte, T., Kaesbauer, D., Muhler, M., Odenthal, D.: Robuste Regelung: Das Software-Werkzeug PARADISE und seine Anwendung. 18.-22.9.2000

Ackermann, J., Bünte, T., Kaesbauer, D., Muhler, M., Odenthal, D., Steinhauser, R., Kordt, M.: Robuste Regelung: Rechnergestützte Anwendung auf Autos und Flugzeuge. 13.-17.9.1999

Ackermann, J., Bünte, T., Kaesbauer, D., Kordt, M., Odenthal, D., Steinhauser, R.: Robuste Regelung: Rechnergestützte Anwendung auf Autos und Flugzeuge. 14.-18.9.1998

Ackermann, J., Bünte, T., Kaesbauer, D., Kordt, M., Steinhauser, R.: Robuste Regelung: Rechnergestützte Anwendung auf Autos und Flugzeuge. 15.-19.9.1997

 

Zuletzt aktualisiert: Dienstag, 21. Oktober 2014 von Dr.-Ing. Tilman Bünte